“De toekomst is er al – ze is alleen nog niet gelijk verdeeld…”
-William Gibson, 1993
Het moet een gevoel zijn dat bij veel bedrijven vandaag de dag heerst: “Moeten wij ook iets met AI doen? Menig gesprek in de bedrijfskantine gaat inmiddels over ChatTPG – of was het nou toch GTP…? – en ook binnen de bestuurskamers wordt de vraag steeds vaker gesteld.
Het onderwerp van kunstmatige intelligentie is complex en voor velen een mysterie, maar tegelijkertijd ook alomvattend en onvermijdelijk. Binnen finnit zien we de vraag naar ondersteuning bij de implementatie van AI daarom ook met de dag groeien. Dat men er iets mee moet doen is dus duidelijk, maar de hoe en wat blijft voor velen een vraag. Een gemiste kans. Want voor we het weten is AI niet meer de onderscheidende factor, maar de basis.
Wat ik meebreng als AI-specialist binnen jouw organisatie
Kunstmatige intelligentie is een vraagstuk die ik sinds mijn aantreden bij finnit als AI-specialist met veel enthousiasme oppak. Door mijn analytische achtergrond is artificiële intelligentie – om nog maar een andere term te gebruiken – een onderwerp dat goed in mijn straatje past. Al had ik de kans het over te doen, was ik er ongetwijfeld op afgestudeerd.
In plaats van afstuderen op AI heb ik na mijn opleidingen in finance, vastgoed en marketing, de praktijk opgezocht en kunstmatige intelligentie toegepast binnen mijn ondernemingen. En zo heb ik ervaren hoe het automatiseren van complexe bedrijfsprocessen aanzienlijk veel tijd weet te besparen, maar wellicht nog belangrijker: hoe AI er ook voor kan zorgen dat diezelfde processen beter worden uitgevoerd. Het resultaat: meer tijd voor andere zaken en een hogere klanttevredenheid. En die ervaring – met uiteraard ook de kennis van uren in de digitale boeken te zijn gedoken – pas ik nu toe binnen finnit en de bedrijven waar wij mee samenwerken.
De kernvraag: moet jouw bedrijf met AI aan de slag?
Terug naar de vraag van het begin van dit artikel: Moeten wij, als bedrijf, ook iets met AI doen?
Het antwoord is dus ‘ja’, maar de hoe en wat kan ik het best illustreren aan de hand van nog meer vragen, waar het antwoord ongetwijfeld ook steeds ‘ja’ op zal zijn:
- Zijn er binnen het bedrijf terugkerende taken of processen die veel tijd kosten?
- Willen jullie het aantal menselijke fouten in repetitieve processen verminderen?
- Wordt er binnen de organisatie veel data verzameld, maar nog weinig mee gedaan?
- Kost het analyseren van informatie of het maken van rapportages veel handmatig werk?
- Is er behoefte aan snellere en persoonlijkere klantcommunicatie?
- Is er de wens om efficiënter te werken zonder direct extra personeel aan te nemen?
- Wordt er binnen het team vaak gedacht: “Dit moet toch slimmer kunnen?”
En dan is dit nog maar het topje van de ijsberg…
Waar begin je met AI?
Tijd voor actie! Waar begin je als je door al de kunstmatig intelligente bomen het AI-bos niet meer ziet…? Een proefabonnement op ChatGPT – dit is de correctie spelling – en een dagelijkse AI-podcast luisteren zijn waarschijnlijk een mooie basis. Maar, en deze voel je al aankomen, wil je echt snel stappen nemen, dan raad ik je toch aan om hier samen met een specialist naar te kijken. Zo kan je niet alleen snel, maar ook veilig en schaalbaar AI implementeren binnen jouw bedrijf.

Neem vandaag nog contact met mij op, zodat we kunnen kijken naar de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie binnen jouw organisatie. Want die zijn er. En veel ook!
Max Rood
max@finnit.nl